Valokuvaus: Asiakastyöt

Valokuvauksen kurssilla teen asiakastöitä kolmelle eri asiakkaalle. Pyrin etsimään asiakkaani eri toimialoilta, ja toivoin voivani tehdä yhteistyötä erilaisten naisyrittäjien kanssa. Onnistuinkin asikashankinnassani hyvin, ja asiakkaanani on kolme naisten perustamaa yritystä, kierrätysmateriaaleista koruja valmistava HimMari, luonnonkosmetiikkaa valmistava LUONKOS sekä intohimoisesti merkintään suhtautuva Blue Sign Oy. 

HimMari

HimMari on lietolaisen Mari Himangan perustama käsityöalan yritys, joka valmistaa korvakoruja kierrätysmateriaaleista. Käytetyt polkupyörän sisäkumit ja kierrätetty nahka muotoutuvat Marin käsissä upeiksi ja uniikeiksi korvakoruiksi. Joissain koruissa käytetään myös osia vanhoista, rikkimenneistä koruista. HimMarille tärkeitä arvoja ovat kierrätys, luonnollisuus sekä kiitollisuus pienistä asioista.  
 

Tiedonkeruu

Aloitin tiedonkeruun Pinterestissä tutustumalla korukuvauksen maailmaan. Pyrin löytämään erilaisia tapoja kuvata koruja. Erityisesti etsin tapoja liittää luonto ja luonnollisuus kuviin. Keräsin Pinterestiin taulun erilaisista korukuvista, joissa oli itseäni puhuttelevia elementtejä. Käytin taulua kerätessä kaikenlaisia korukuvia hyödyksi, vaikka asiakkaan toimialaa ovatkin kierrätysmateriaaleista valmistetut korvakorut. 




Pinterestin selailun tuloksena totesin, että korujen kuvauksessa usein hyödynnetään minimalismia ja neutraaliutta. Toki suuri osa koruista joita selailin, oli valmistettu metallista, johon tyyliin minimalismi sopii mainiosti. Seuraava tehtäväni on pohtia, miten kuviin saadaan keväistä ja luonnollista fiilistä niin, että se sopii kierrätyskorujen ekologiseen teemaan. Myös kuvien värimaailmaa tulee pohtia, sillä kuvattavat korut ovat mustia ja punaisia. 

Pinterestin tutkimisen jälkeen siittyin tutkimaan mahdollisten HimMarin kilpailijoiden kuvamaailmaa. Koitin etsiä kotimaisia koruvalmistajia, joiden tuotteet on valmistettu kierrätysmateriaaleista. Monet valmistajat osottautuivat käyttävän kierrätettyä hopeaa tai puuta, mutta kierrätysnahasta koruja valmistavia yrityksiä oli vähemmän. Löysin kuitenkin erään yrityksen, jolla oli valikoimissa myös kierrätysnahasta valmistettuja koruja. Verkkokaupan valokuvat olivat kuitenkin varsin onnettomia, eivätkä tuoneet tuotteita esille lainkaan edullisella tavalla. Muutenkin kierrätyskoruvalmsitajien somekanavia ja verkkosivuja selatessa tuli fiilis, että kuviin ei juuri ole kiinnitetty huomiota. Kun päädyin isompien yritysten sivuille, joiden tuotteet ovat kierrätysmateriaalipohjaisia, oli kuvamaailma jo harkitumpi ja yrityksen ilmee mukainen. Tulin siis siihe tulokseen, että kilpailijoista voi olla helpohkoa erottua jo harkittujen ja selkeiden kuvien avulla. Verkkosivujen bannerikuvat saaattavat olla ensimmäisiä kuvia mitä asiakas yrityksestä näkee, jolloin niillä luodaan ensivaikutelma yrityksen tuotteista. 

Kohderyhmä

HimMarin kohderyhmää ovat eri ikäiset työssäkäyvät naiset, jotka arvostavat ekologisuutta, kierrätystä, tasapainoa elämässä sekä itsensä hemmottelua. He ovat energisiä ja osaavat nauttia elämästä. Naisilla on varaa hemmotella itseään, ja he pitävät leikkisyydestä sekä iloisuudesta. Näitä elementtejä he tuovat arkeensa korujen ja pukeutumisen keinoilla. HimMarin asiakkaalle elämän pienillä asioilla on suuri merkitys. 

Kuvaussuunnitelma

HimMarin tämänhetkinen kuvamaailma on neutraali, eikä sitä ole sidottu mihinkään tiettyyn vuodenaikaan. Marilla oli toiveissa saada verkkosivuille keväisempää ja kesäisempää fiilistä uusien bannerikuvien avulla. Kuvien teeman toivotaan liittyvän luonnollisuuteen ja raikkauteen. 

Kuvattavia korvakoruja on kaikkiaan 12 paria, joista osa on kierrätysnahakaisia ja osa valmistettu polkypyörän sisäkumista. Alla on kuvattu kaikki korut sarjoittain (kuvat eivät mittakaavassa). Eri korusarjoja on neljä: ylärivissä Flow ja Mekko, alarivissä Särmät ja Onni. Kaikista sarjoista on tuotteita sekä nahasta että kumista. Tuotteita on tarkoitus kuvata monituotekuvina niin, että kuvissa näkyy monipulisesti useita tuotteita samassa kuvassa. 

12 paria kierrätysmateriaaleista valmistettuja korvakoruja


Ideointi

Asiakkaan toiveena oli saada verkkokaupan banneriin keväisempää fiilistä. Toiveena oli myös, että kierrätysteema tulisi jotenkin esiin kuvissa. Kierrätysteeman kuvaaminen on haastavaa, sillä helposti teemaan liitetään halpuus ja arkisuus, kun taas koruilla halutaan luoda mielikuvaa ylellisyydestä, vaikkei korut olekaan valmistettu jalometalleista. Kevään tuominen kuvaan oli myös omalla tavallaan haastavaa, sillä en halunnut käyttää kaikkein ilmeisimpiä tapoja joita ensimmäisenä mieleeni juolahti (kuten esim. tulppaanit ja kirkkaat värit). Päätin käyttää kuvausrekvisiittana kirsikanoksia, jotka otin hyvissä ajoin sisälle, jolloin niiden silmut olivat vihreän pullistuneita ja nuput viittä vaille puhkeamassa. Näiden lisäksi halusin käyttää osassa kuvia eukalyptuksen oksia, joita verkkokaupassa näkyi jo ennestään. Eukalyptus on raikas ja värimaailmaltaan sopivan seesteinen rekvisiitta kuvaan. 
Taustana käytin studiolta löytynyttä vanhaa ovea, jonka maalipinta oli osittain kulunut puhki. Tämä puun ja valkoisen maalin liitto toimi kivasti kuvien taustana, ja osaan kuvista yhdistin vielä koivusta valmistettuja puukiekkoja. Luonnon materiaalit ja korut toimivat hyvin yhteen.

Kuvat

Kuvasin koruista kaiken kaikkiaan noin 300 kuvaa, joista valitsin parhaat muokattavaksi. Kuvasuhteeksi rajasin 1:1, koska HimMarin verkkokaupan "bannerina" toimii slideshow, johon kuvat ladataan kuvasuhteessa 1:1. Tällöin verkkosivu skaalaa kuvat sopivaksi kullekin laitteelle, jolla sivuja selataan. Tämä aihetti jo kuvauslaiheessa suurta päänvaivaa, sillä kuvat eivät näy millään laitteella kokonaisina. Osasta kuvia rajasin myös Instagramin stooreihin sopivia versioita (9:16).

HimMari Mekko-korut kirsikanoksalla vanhan oven edessä


5 paria HimMarin korvakoruja kirsikanoksalla vanhan oven edessä


HimMarin punaiset Mekko-korvakorut puisen kiekon päällä


Kolme paria HimMarin Särmät-korvakoruja puisten kiekkojen päällä kirsikanoksien lomassa


Kolme paria HimMarin punaisia nahkakorvakoruja vanhan oven päällä, jossa puu näkyy valkoisen maalipinnan alta


9 paria HimMarin korvakoruja kolmessa rivissä vanhan puuoven päällä, jossa puu näkyy valkoisen maalipinnan alta





LUONKOS

Luonkos on naantalilainen kolmen naisen pyörittämä luonnonkosmetiikkaa valmistava yritys. Luonkos on saanut alkunsa halusta kehittää aidosti hoitavia, luonnollisia ihonhoitotuotteita. Luonkosin taustalla on vahvasti rakkaus luontoon ja puhtauteen, jotka halutaan tuoda kaikkien saataville kosmetiikan muodossa. "Luonkosin kosmetiikkatuotteissa luonnonmukaisuus ja laatu kulkevat käsi kädessä. Ei mikromuoveille ja myrkyille, ei sinuun eikä ympäristöösi", kerrotaan yrityksen verkkosivuilla. 

Luonnonkosmetiikka

Aloitin yritykseen tutustumisen ja tiedonhaun hakusanalla "luonnonkosmetiikka", sillä itselleni kosmetiikan kenttä kaikkiaan on erittäin vieras. Mitä luonnonkosmetiikka sitten oikeasti tarkoittaa? Se on kosmetiikkaa, ihonhoitotuotteita, meikkejä, saippuoita, joiden ainesosat ovat niin luonnollisia kuin mahdollista. Luonnonkosmetiikkaa ei ole säädelty lailla, joten täysin synteettisiäkin tuotteita voi kutsua luonnonkosmetiikaksi seuraamuksetta. Varmin tapa tunnistaa aito luonnonkometiikka on tarkistaa tuotteen ainesosaluettelo. Myös kolmannen osapuolen sertifikaatit ovat hyvä tapa tunnistaa aito luonnonkosmetiikka. Jotta tuotteilleen voi saada luonnonkosmetiikka-sertifikaatin, tulee tuotteen täyttää sertifioinnin vaatimat kriteerit, joihin kuuluu muun muassa eläinkokeettomuus, geentimuuntelemattomuus, raaka-aineiden alkuperän luonnollisuus sekä tuotteiden käsittelymenetelmien ja pakkausten ekologisuus. Luonnonkosmetiikkaan liittyy vahvasti myös eettisyys; kosmetiikan valmistamien ei saa vaarantaa luontoa tai aiheuttaa haittaa ihmisille tai eläimille. Luonnonkosmetiikassa synteettisten aineiden kyttö on kielletty. Lisää luonnonkosmetiikan sertifioinnista ja ehdoista voi lukea Pro Luonnonkosmetiikka ry:n sivuilta.

Tiedonkeruu

Luonnonkosmetiikkaan tutustumisen jälkeen aloin kartoittaa Luonkosin mahdollisten kilpailijoiden kuvavirtaa. Vierailin kahden erilaisen suomalaisen luonnonkosmetiikkaa valmistavan yrityksen verkkosivuilla sekä somessa, ja tarkastelin millaista kuvamateriaalia yritykset tuottavat. Toinen yrityksistä on ilmeeltään erittäin minimalistinen, neutraali ja hienostunut. Luonto on vahvasti läsnä yrityksen tuotteiden pakkauksissa, muuten kuvissa luontoa tuodaan todella hienostuneesti esille. Yrityksestä muodostuu kuvavirran perusteella hienostunut ja arvokas kuva. 
Toisen yrityksen verkkokauppaan saavuttuani mieleeni jäi erittäin halpa mielikuva näkyvän alennuskampanjan takia, joka ensimmäisenä hyppää esille. Syvemmällä verkkokaupassa on kuitenkin tyylikkäitä, edellistä yritystä runsaampia kuvia, joissa luontoa ja luonnollisuutta korostetaan vahvasti. Tämän yrityken kuvissa törmäsin myös epäselvään semiotiikkaan joidenkin kuvien kohdalla, enkä itse ymmärtänyt kaikissa tapauksissa lokaation ja rekvisiitan yhdistämistä toisiinsa. 

Luonkosin omassa kuvavirrassa näkyy tällä hetkellä vahvasti kotimainen luonto. Kuvat ovat melko runsaita ja luontoa vahvasti korostavia. Kuvien avulla tuodaan esille mielikuvaa kotimaisuudesta. Tuotteet ovat kuvissa selkeästi pääosassa, ja tuotteita pyritään korostamaan esim. vastaväriharmonian avulla.  Haluaisinkin jatkaa kotimaisen luonnon korostamista tuotteita kuvatessa, sillä tämän teeman kautta uskon kuvien sopivan Luonkosin verkkosivuille ja sosiaaliseen mediaan. 

Tutustuin myös Pinterestissä yleisellä tasolla luonnonkosmetiikan kuvukseen, millaisia kuvia on olemassa ja millaisella alueella likutaan minimalismin ja runsauden saralla. Kuvia on laidasta laitaan, todella minimalistisista kuviin, joissa tapahtuu ehkä vähän liikaakin. Tallensin itselleni talteen kuvia, joissa on mielenkiintoisia elementtejä, rytmejä, elementtejä tai sommitelmia. Näistä voin suunnitteluvaiheessa ammentaa ideoita, joita voin käyttää osana omissa kuvissani. 




Kohderyhmä

Luonkosin kohderyhmää ovat yli 25-vuotiaat naiset, jotka arvostavat luontoa, luonnollisuutta, hyvinvointia ja ympäristöasioita. Näiden naisten prioriteettina on itsestä huolehtiminen, ja siksi he päätyvät valitsemaan luonnonkosmetiikan, joka tekee hyvää sekä käyttäjälleen että ympäröivälle luonnolle. Naiset ovat kiinostuneita myös puolisoidensa ihonhoitotuotteiden ympäristötaakasta, jolloin he tukevat myös miehiään luonnonkosmetiikan valinnassa. Kohderyhmän nainen haluaa löytää tasapainon kaupunkielämän, työn ja luonnon välille. Hänen harrastuksiinsa kuuluu luonnossa liikkuminen, mökkeily, lukeminen ja itsensä kehittäminen. 

Kuvaussuunnitelma

Luonkos haluaa tuotteistaan fiiliskuvia, joita voidaan käyttää sekä verkkosivuilla että sosiaalisen median alustoilla. Luonkosin verkkosivut ja verkkokauppa käyttää tuotekuvissaan samaa kuvasuhdetta kuin Instagramin kuvafeed. Kuvien kuvasuhteeksi valitaan 1:1, jolloin samoja kuvia voidaan hyödyntää Instagramin feedissä, Facebookin seinällä sekä verkkosivuilla. 

Kuvattavat tuotteet ovat Primal Metsämikrobivoide, Infinity öljypuhdistuskakku ja Vitality vartaloöljykakku. Kaikki tuotteet sisältävät Reconnecting Nature-metsämikrobiuutetta, joka on kotimainen metsän mikrobikantaa sisältävä tuote. Aina ei siis tarvitse mennä metsään saadakseen annoksen metsän hyviä mikrobeja, nämä Luonkosin tuotteet tuovat metsän iholle kotioloissa. 

Kolme Luonkos-kosmetiikkarasiaa

Ideointi

Heti alusta asti oli selvää, että Luonkosin tuotteiden rekvisiittana toimii metsä. Halusin rakentaa suomalaisen metsän elementeistä studioon lokaation, joka liittää tuotteet metsän kanssa yhteen. Taustaksi valitsin tumman vihreän kankaan, jolla korostetaan metsän vihreyttä. Itse metsäelementtejä ovat katajan- ja männynoksat, puolukan- ja mustikanvarvut sekä jäkälä. Rekvisiitat olen poiminut joko omasta pihasta tai maanomistajan luvalla metsästä. 

Studiokuvauksen lisäksi sain hetken mielijohteesta ajatuksen kuvata tuotteita myös metsässä. Kokeilin siis tuoda metsän tuotteiden luo, mutta myös viedä tuotteet metsän luo. Tuotteiden vieminen metsään johtui sopivasta säästä, eräänä torstaina oli täydellinen pakkaspäivä, puut olivat lumen peitossa ja aurinko paistoi kirkkaalta taivaalta. Etsin metsästä lokaatioita, joissa saan tuotteet kuvan pääosaan ja taustalle lumisen sekä aurinkoisen metsän. Haasteena luonnossa kuvaamisessa oli tuotteiden säilyttäminen kuivina pakkasesta huolimatta, sillä olin menossa ulkokuvauksen jälkeen vasta studioon kuvaamaan. Tämän sain kuitenkin onnistumaan ohuen liuskekiven avulla, joka sopii metsäteemaan. Kivi myös upposi hankeen mukavasti, jolloin sain luotua efektin missä tuotteet ovat uponneet hankeen koskettamatta lunta. 

Kuvat

Kuvien käsittelyvaiheessa rajasin kuvat pääsääntöisesti kuvasuhteeseen 1:1. Halusin kuitenkin kokeilla muutamista kuvista myös muita kuvasuhteita, lähinnä 9:19 ja 16:9, jolloin kuvia voisi käyttää myös verkkokaupan kategoriakuvina tai Instagramin stooreissa. 

Metsäkuvaus

Luonkosin metsämikrobituotteita talvisessa metsässä

Luonkosin metsäöljykakkuja talvisessa metsässä

Luonkos Primal-metsämikrobivoide ja katajanoksa talvisessa metsässä


Studiokuvaus

Luonkos Infinity öljypuhdistuskakku havujen, varpujen ja jäkälän keskellä
Luonkos Infinity öljypuhdistuskakku kuvattu paketissa sekä paketti avattuna.



Luonkos Vitality vartaloöljykakku kuvattuna havujen, varpujen ja jäkälän keskellä
Luonkos Vitality vartaloöljykakku kuvattuna paketissa sekä paketti avattuna.


Luonkos Primal metsämikrobivoide kuvattuna havujen, varpujen ja jäkälän keskellä
Luonkos Primal metsämikrobivoide kuvattuna pakkaus sujettuna sekä avattuna.


Luonkos Vitality, Infinity ja Primal kuvattuna studiossa metsärekvisiitan keskellä
Luonkos Vitality, Infinity sekä Primal kuvattuna metsärekvisiitan keskellä.


Luonkos Vitality, Infinity ja Primal kuvattuna studiossa metsärekvisiitan keskellä
Luonkos Vitality, Infinity sekä Primal kuvattuna metsärekvisiitan keskellä.




Blue Sign Oy

Blue Sign Oy on turkulainen merkintäalan yritys, joka on perustettu vuonna 1997. Yrityksen asiakkaita ovat niin yritykset kuin yksityishenkilötkin. Blue Sign Oy:n toimialaa ovat leimasimet, kaiverrukset, tarrat ja painotuotteet. Kaikki kategoriat jakautuvat useisiin alaosastoihin, ja Blue Sign Oy kertookin valikoimansa olevan Suomen laajin. 

Blue Sign Oy:lle ollaan tämän vuoden aikana lanseeraamassa täysin uusi tuote sinettileimasin-kategoriaan. Toimeksiantoni on kuvata sinettileimasin, josta löytyy kaksi erilaista versiota. Kuvia halutaan käyttää somessa ja verkkosivuilla fiiliskuvina. Kuvia on tarkoitus käyttää myös tarjouskirjeessä, jolla tuotetta tarjotaan myyntiin museoiden kauppoihin. 

Tiedonkeruu

Sinettileimasin on messingistä valmistettu leimasin, johon kaiverretaan haluttu teksti, kuva tai vaikka kirjainmonogrammi. Leimasimen avulla kuva painetaan kuumaan, sulatettuun sinettilakkaan, jota kutsutaan myös sinettivahaksi. Sinetin avulla voidaan esimerkiksi sulkea kirjekuoria tai somistaa kutsuja. Joustavan sinettilakan avulla voi myös sinetöidä pulloja tai purkkeja. 

Tutkin pinterestissä erilaisten sinettileimasinten kuvaamista, millaisia kuvia on olemassa ja miten niitä on somistettu. Kävi ilmi, että todella usein sinettileimasimet liitetään hääteemaan ja kutsujen sinetöimiseen sekä somistamiseen. Blue Sign Oy:n leimasimet ovat Suomi-teemaisia, jolloin kuva halutaan rakentaa koitmaisuuden ympärille. 




Kuvaussuunnitelma

Keskustelin kuvauksen teemasta ja rekvisiitasta Blue Sign Oy:n edustajan kanssa puhelimessa. Asiakkaan toiveena oli, että Suomi näkyisi teemassa vahvasti, sillä molemmat sinettileimasimet ovat Suomi-teemaisia. Asiakas ehdotti kuvissa käytettävän kieloa ja jotain sinistä. Kieloja en kuitenkaan helmikuussa saanut hankittua, mutta käytin hyväkseni kukkaan hyödettyjä mustikanvarpuja, jotka keräsin heti kuvauksen suunnittelun alettua varalle. Parissa viikossa varpuihin puhkesi lehdet ja kukat. Mustikanvarvut toimivat hyvin vihreänä, raikaana ja kesäisenä elementtinä muuten sinisen ja valkoisen sävyisissä kuvissa. Asiakas toivoi myös käytettävän tummansinistä Iittalan Aalto-vaasia kuvissa. Sain vaasin lisäksi asiakkaalta sinettileimasimiin liittyvää rekvisiittaa, kuten sinettivahaa ja sulatuslusikan. Näiden lisäksi asiakas lähetti kuvia varten myös valkoisen sulkakynän, kynän pidikkeen sekä mustepullon. Kuvissa käytettävät sinetit asiakas valmisti valmiiksi, sillä itse en koskaan ole sinettejä tehnyt. Kuviin haluttiin teeman vuoksi valkoiset sinetit. 
Pohdin paljon käytettävää rekvisiittaa ennen kuvauksia. Suurin osa sinettikuvista joita löysin, oli hääteemaisia, joten en kokenut niistä suurta apua kuvauksen suunnittelussa. Itselleni oli kuitenin selvää, että kuvissa sinetit kiinnitetään kirjekuoriin, joka on sinettien ehkä klassisin käyttökohde. En halunnut lähteä kikkailemaan esim. lahjapakettien sinetöinnin kanssa, vaan halusin pitää teeman selkeänä. Suomi-teeman pyrin rakentamaan värien ja materiaalien valinnalla, ja pyrin välttämään ilmeisiä elementtejä, kuten siniristilippua. Kotimiaset mustikanvarvut, valkoinen pellava sekä sinivalkoiset kirjekuoret valikoituivat rekvisiitaksi sinisen Aalto-vaasin lisäksi. Muuten kuvissa käytettiin vaihtelevasti asiakkaan lähettämää sinettileimasin-rekvisiittaa. 
Kuvat päätin kuvata studiossa, vaikka asiakkaan kanssa keskusteltiin myös mahdollisuudesta kuvata tuotteita ulkona. Tämän kuvauksen aikataulun kannalta säät eivät kuitenkaan olleen suosiollisia ulkokuvausten kannalta. 

Kuvat

Blue Sign Oy:n Suomi-teemaiset sinettileimasimet ja mustikanvarpuja

Suomi-sinettileimasin,avonainen säilytysrasia, kirjekuori sekä mustikanvarpuja


Avattu sinettileimasinrasia ja mustikanvarpuja pöydällä

Avattu sinettileimasin rasia, sinettilakkaa ja mustikanvarpuja pöydällä

Kuvassa rivissa valkoinen kirjekuori, jossa sinetti, ja avattu sinettileimasinrasia


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Työharjoittelu: Näyttö

Myymäläharjoittelun näyttö on kaksiosainen, ja siihen kuuluu sekä esillepanon että kampanjan tekeminen. Näyttötöiksi valitsin joulukuun vaih...